• Site Search
  • Site Language

אמאזון מגיעים לישראל – האם אפשר לנצח אותה במגרש הביתי שלה? מאמר אורח מאת דניאל זריהן

אמזון היא ללא ספק השליטה הבלתי מעורערת של עולם המסחר האלקטרוני, ולמרות הדורסנות הידועה שלה (ועל פי הדיווחים גם תנאי עבודה נוראים במחסנים שלה), אי אפשר להתווכח עם הטכנולוגיה שלה והאלגוריתם הגאוני הנמצא מאחורי הקלעים וגורם לנו לקנות ממנה עוד ועוד מוצרים. במצב כזה, האם יש לעסקים אחרים בכלל סיכוי לשרוד?

אמזון קיימת כבר יותר מעשרים שנה, וכמו הרבה עסקים אחרים שהיום הם מובילי שוק (כגון אפל), התחילה במוסך של המייסד, ג'ף בזוס, עוד לפני שמישהו חשב שהאינטרנט ישנה לחלוטין את הרגלי הצריכה שלנו. אמזון התחילה בכלל כחנות אינטרנטית למכירת ספרים, והיום מציעה בערך כל מוצר אפשרי שקיים. מאז היא צברה כוח עצום ונכנסה לכל תחום שאפשר לחשוב עליו : אספקת שירותי אחסון בענן, מדיה (אמזון פריים וטוויצ'), עולם הקמעונאות המסורתי (Whole Foods), שימוש ברחפנים למשלוח מוצרים עד הבית והיד עוד נטויה.

טיימינג והשפעה הם אמנם חשובים ויש להם משקל גדול מאוד בהצלחה של עסק, אבל הם בהחלט לא הכול, ועדיין יש הרבה דברים שאפשר לעשות בתעשייה שבה שולטת חברה אחת מרכזית.

שיווק באמאזון

שווקים מקומיים

בניגוד לחנויות אחרות שלא מאפשרות לקנות באתר שאיננו האתר המקומי, אמזון גמישה יותר ורוב הגולשים לא חסומים מקנייה באתר אמזון שאינו נמצא בארץ שלהם. יחד עם זאת, ישנם מוצרים מסוימים שלא ניתן לשלוח למדינות מסוימות. מעבר לכך, לעיתים דמי המשלוח מאוד יקרים, כך שלא משתלם להזמין מוצרים זולים.

יש גם את עניין המכס, המס שלוקחת המדינה על הכנסת מוצרים מחו"ל מעל מחיר מסוים. לכן, במוצרים יקרים יותר, אם מוסיפים את עניין המכס, מע"מ ודמי המשלוח – לא תמיד זה יוצא משתלם בהשוואה להזמנה מהארץ ולפעמים אף יקר יותר.

בדיוק כאן קיים יתרון לעסקים מקומיים. לדוגמה, מוצרי אלקטרוניקה הרבה יותר יקרים בארץ ולא מעט אנשים מעדיפים לקנות באמזון. מצד שני, חנות מקומית יכולה להבטיח זמן אספקה הרבה יותר מהיר בלי דמי משלוח מפלצתיים ואחריות של היבואן המקומי. מספיק להסתכל על סיפור ההצלחה של עלי באבא שפנתה להתחלה לשוק הסיני, אבל עכשיו מוכרת בכל העולם בתור "אמזון הסינית".

איך לשווק: אתר סחר מקומי יכול להיות פלטפורמה מצוינת להגדלת מכירות לכל עסק שיש לו חנות ומלאי מוצרים. למעשה, אין אפילו צורך בחנות פיזית וכיום עסקים רבים מתנהלים בצורה רזה יותר ומחזיקים מלאי מוצרים במחסן ששכרו למטרה זו או אפילו בביתם – במידה ומדובר במוצרים לא גדולים במיוחד והיקף הפעילות אינו גדול דיו.

קידום אורגני הינו אחד הערוצים הפופולאריים והיעילים ביותר לקידום אתרי מסחר, ביחד עם פרסום בגוגל (קידום ממומן). השילוב של 2 הערוצים הנ"ל יכולים להביא לאתר מכירות לטווח הקצר מצד אחד (בעזרת הפרסום הממומן) ומצד שני גם אופק עתידי לאתר שלא תלוי ב-Adwords על מנת להתפרנס ויש לו יכולת להשיג טראפיק איכותי בעזרת תנועה אורגנית ממנוע החיפוש הגדול בעולם.

בנוסף, שילוב של קידום אורגני ורימרקטינג באמצעות פייסבוק או קמפיין אימייל מרקטינג חכם, עובד מצוין, בעיקר באתרי מסחר.

מוצרים בלעדיים

מוצרים בעבודת יד, סדרות מוגבלות או הסכמי הפצה בלעדיים יכולים לתת לגולשים סיבה לקנות דווקא באתר מסוים. מוצרים כאלו נתפסים לעיתים כסמל סטטוס בפני עצמם, וזאת לעומת מוצרים פופולאריים באמזון שניתן למצוא גם באתרים אחרים.

איך לשווק: בנישות כאלה יש יתרון גדול לשיווק באמצעות רשתות שבהן הויזואל הוא העיקר: לדוגמא פינטרסט. גם אינסטגרם יכולה להיות פלטפורמה יעילה לקידום מוצרים בסגנון הזה אם יודעים לחבור לאנשים שנכונים שיכולים לסייע בהפצה של המוצרים.

תוכן שימושי

כמה פעמים יצא לכם לראות מוצר מסוים באמזון (או זאפ לצורך העניין) ולא היה לכם מושג האם הוא רלוונטי אליכם ומה בדיוק היתרון שלו מול מוצרים אחרים? באמצעות הוספה של מדריכים מפורטים, מילון מונחים והמלצות על מוצרים טובים שאתם רוצים לדחוף קדימה, אתם יכולים להעלות את רמת האמון של הגולשים בכם, ולפעמים היחס האישי וההרגשה שיש מישהו מאחורי הדלפק הווירטואלי הם אלו שעושים את כל ההבדל.

זה המקום בו אמזון חלשים ביחס לאתר ספציפי בנישה מסוימת – שכן חסר את ההרגשה של ההתמחות והערך המוסף בתחום המסוים בו אנו מחפשים מוצר ספציפי.

תמיכה טכנית ושירות

בדיוק כמו שאף אחד לא רוצה לקבל רשימה של מוצרים שאין לו מושג איך לברור ביניהם, כך גם אף אחד לא רוצה לחכות שעות על הקו לשירות לקוחות או נציג מכירה. אפילו חנות בגודל בינוני שמעסיקה כמה עובדים יכולה לספק מענה הרבה יותר מהיר ואישי מכל חנות ענק עם עשרות או מאות עובדים שלא מכירים כל אטב שמוכרים בחנות.

קמפיינים חברתיים וויראליים

הכוח הוויראלי והחברתי של הרשת יכול לתת גם למי שיש לו משאבים מוגבלים מנוף שידחוף אותו כלפי מעלה. זה יכול להיות שימוש במשפיענים שיציגו את המוצרים שאתם מוכרים בעמודי האינסטגרם שלהם או ביו-טיוב, יצירת תחרות שבה הגולש עם הטיעון הכי מקורי מדוע הוא חייב את המוצר זוכה בו וכל דבר שיכול לחשוף אתכם להרבה גולשים בזמן קצר.

דירוגים בגוגל ושיווק באמצעות תוכן

לא חשבתם שנפספס את זה, נכון? ?

כפי שאפשר להסיק, הדירוגים של אמזון הם גבוהים מאוד, אבל הדפים שלהם הם לא בהכרח הכי אינפורמטיביים שיש. השקעה בתוכן שאפשר לקדם באופן אורגני בנישות ספציפיות ושימוש בפלטפורמות כמו Outbrain יכולה להיות מאוד משתלמת בטווח הארוך. עדיף לקבל 200 גולשים ממוקדים ביום עם אחוזי המרה גבוהים מאשר 500 גולשים שהרוב המכריע שלהם לא רלוונטי עבורכם.

גם "סתם" קמפיין ממומן בגוגל או פייסבוק יכול להיות אפקטיבי אם אתם יודעים כיצד למקסם את מחיר הלחיצה ולהשתמש במאגרי מוצרים שיופיעו ישירות בתוך המודעות (ותאמינו לנו שגוגל עוד לא אמרה את המילה האחרונה בכל מה שקשור לגוגל שופינג).

שיווק באמצעות תוכן יכול לכלול גם רשימות תפוצה מעולות. הרבה יותר כיף לקבל המלצה אישית על שלושה מוצרים כל שבוע מאשר רשימות שנוצרו באופן אוטומטי על ידי מחשב.

אם קהל היעד שלכם הוא צעיר ובעל מודעות צרכנית גבוהה, אתם יכולים ליצור מותג "בועט" ולהשתמש בשיווק גרילה שלא בהכרח היה עובד בטלוויזיה או בעיתונות. אמזון יכולה למכור אלפי מוצרים שונים, אבל חוץ מכמה ימים מיוחדים בשנה כמו יום שישי השחור, היא לא ממש תרצה למתג את עצמה רק לקהל יעד מסוים או להשתמש בשיווק שהיא לא פוליטקלי קורקט.

 

 

מגזין וויזי

מוזמנים לקרוא את המגזין שלנו, מבטיחים שזה לא ה“ידה ידה” הרגיל על קידום אתרים ושיווק

מחפשים ספק שהוא פרטנר, שיתייחס אליכם ולכסף שלכם בכבוד ויעשה איתו את המקסימום?

בום! הגעתם ליעד

רח' האומנים 7 ת"א | 039090299 | info@wisy.co.il

כל הזכויות שמורות © לוויזי – שיווק באינטרנט, קידום אתרים, פרסום אונליין ופתרונות