נגישות לאתרי אינטרנט – צ'ק ליסט לבעלי מקצוע – איך סוף כל סוף לתמוך בנגישות

פוסט הסבר לבעלי מקצוע – תכל'ס – מה צריך לממש בחוק הנגישות כדי להנגיש את האתר של הלקוחות שלכם.

אתם נשאלים הרבה בטח כבעלי מקצוע מלקוחות "האם אני מונגש" או "מה צריך לעשות כדי לתמוך בחוק הנגישות" ובפועל, מה בעלי המקצוע צריכים לעשות.

כתבתי את הפוסט הזה לבעלי מקצוע בגלל כשל שוק. אנסה לכתוב כאן הכי ממוקד ופשוט שיכול להיות, אז בבקשה לקרוא כל מילה בתשומת לב.

לפני הכל הצהרה: אני הראשון והיחיד שמוכן לקחת אחריות, הנה אני אומר את זה, אם תעקבו אחרי ההוראות כאן ותבצעו אותם, תהיו מונגשים ואני לוקח אחריות.

את הפוסט הזה אני כותב לבד ועל דעת עצמי, יחד עם זאת, שלחתי אותו לאיגוד האינטרנט לקבלת אישור, על מנת לוודא שהוא תקין, ואישרו לי שהוא אכן תקין. 

הנגשת אתרים לפי החוק - מתחילים

פעם ראשונה שאני שולף את תעודת עוה"ד שלי, חוץ מלהיות חותמת גומי לחברים פה ושם, וזאת כדי לנסות ולהבין את הסינית הכתובה של הנגישות.

תקנות הנגישות של האינטרנט כל כך לא ברורות ולא פשוטות שאין לי מילים בכלל לתאר. העובדה שבכל פעם אנו נשאלים על זה מחדש מלקוחות ומבעלי מקצוע ששנים בביזנס – סימן שאף אחד פשוט לא מבין אותן. כדי להבין את התקנות, הלכתי, נברתי וחפרתי רבות – נאלצתי לעבור בין קבצים ובין תקנים, במטרה לנסות להבין ולהנגיש אותו כמו שצריך לבעלי מקצוע כמונו.

הכוונה כמובן טובה מאד – נגישות היא קריטית וחשובה בכל ערוץ הן פיזי והן דיגיטלי, אבל ההרגשה היא שהגדרות החוק הוגדרו ע"י אנשים אשר האינטרנט מהם והלאה – המינוחים הלא קשורים, חוסר הבהירות, חוסר הדיוק, ההרחבות המטופשות והמיותרות ועוד ועוד ועוד, כל כך הרבה טעויות שקשה בכלל לתאר.

באים לברך ויוצאים מקללים ואם יורשה לי לא בגלל משחק המילים, הדבר הכי לא נגיש בעולם הזה הוא הנגישות.

לשים לב שלאוו דווקא הישראלים אשמים פה, אנחנו פשוט הוספנו אש למדורה, כל התקנות מבוססות על חו"ל והם עשו תקנות שמתאימות ל 1995 ולא ל 2020. אנחנו הישראלים פשוט ניסינו לפשט קצת וסיבכנו עוד קצת.

שני הדברים שהכי לא ברורים לי – למה אף גוף רשמי לא לוקח אחריות, למה אף אחד לא אומר "הנה הרשימה", לקחנו את הסינית מחו"ל ואת ההתאמות הישראליות ועשינו לכם צ'ק ליסט לביצוע ואם תיישמו אותה תעמדו בחוק – כולם שולחים אותך לקרוא וליישם במקום להביא הכל פשוט.

והדבר השני, למה אין פלאגין רשמי התומך כמו שצריך, במקום רק לייצר מסמכים על מסמכים, למה לא פותרים את זה טכנולוגית בגרוש וחצי לפלאגין או לקוד הטמעה אשר נותן פתרון מלא לכל פלטפורמה?

בכל מקרה סיימנו לבכות, זו לא מטרת הפוסט. אנחנו באנו כדי באמת להנגיש את החוק לבעלי מקצוע כמונו.

וכאמור, כיוון שאף אחד לא מוכן לקחת אחריות, אני הראשון שמוכן. קראתי, למדתי, הלכתי למקורות באנגלית ואני מוכן לקחת אחריות – אם תעקבו אחרי הפוסט הזה ותממשו את מה שצריך במלואו אני לוקח אחריות שתהיו מונגשים ומוכנים.  

סדר בביצה

 סיכום של הביצה

הנגישות היא המסמך המתורגם הזה (לא לדאוג, טבלה בעברית בהמשך) >>, וסעיף 35 לתקן מחדד לנו הישראלים מה אנחנו צריכים להטמיע מכאן ומה לא.

הכינותי מראש ואני לוקח בחשבון

זה לא קריטי אבל לטובת הפוסט הזה אני לוקח בחשבון כמה דברים

האחד – שהאתר שלכם על וורדפרס

השני שיש לכם פלאגין כזה או אחר שאתם משתמשים בו לטובת הפיצ'פקעס הקטנים, אנחנו לדוגמה משתמשים בפלאגין של enable החינמי מצאנו שהוא עובד לנו טוב ויש כמובן עוד הרבה. בכל מקרה זה לא פוסט לפלאגינים.

הדבר השלישי – שאתם בעלי מקצוע. לא נדבר פה על מה זה H1 ומה זה טייטלים ומה זה ALT, את זה אתם יודעים.

A, AA, AAA – ומה אנחנו צריכים לתמוך?

התקינה העולמית חילקה את הנגישות לשלוש רמות, A הכי נמוכה, AA מכילה את A ו – AAA מכילה את שניהם.

לדוגמה, ברמה של A, צריך לשים ALT על תמונה וברמה של AAA לוידאו צריך לעשות תרגום לשפת הסימנים שזה כמובן דרישה ברורה אך מאד יקרה ליישום.

סעיף 35 אומר לנו שאנו צריכים לתמוך ברמה של AA בשינויים המחייבים (לפי מחזור וכו')

זהו, קפצנו למים, עברו על כל סעיף וסעיף.

על מי חלה ההנגשה?

על כולם למעט למי שיש פטור. חבל להתעכב על הנקודה הזו – רשום "כל מי שנותן שרות לציבור", אז במילים אחרות זה כולם. בואו נגיד שאם פתחת בלוג לטובת החברים שלך מהצבא והוא פונה רק אליהם אז אתה לא צריך להנגיש, כל היתר כן וזה בתכל'ס כל האתרים.

פטור - למי יש פטור מהנגשת האתר?

  • עוסק פטור – (נכון להיום זה מחזור של עד 100,187 ש"ח) זכאי מהנגשה לגמרי
  • עוסק שיש לו מחזור של 300,000 ש"ח פטור עד לתאריך 26.10.2020 (מחזור לכל התקנות הוא מחזור שנתי ממוצע של שלוש שנים אחרונות)
  • עסק עם מחזור של פחות ממליון ש"ח בשנה, אשר בנה את האתר שלו לפני 26.10.2017 – זכאי מהנגשה.
  • אם הטכנולוגיה לא מאפשרת, אז יש פטור. במקרה הזה חובה להביא אסמכתא מבעל מקצוע לפי הטופס של הנציב. דוגמה כזו יכולה להיות אם נניח אתה עובד עם מערכת Chat חיצונית בתוך האתר ואין לך בכלל שליטה עליה והטכנולוגיה לא מאפשרת הנגשה וכו'.
  • שרות שאתם נותנים ברשת חברתית (לדוגמה מכירות בפייסבוק, קטלוג וכו') לא חייב להיות מונגש אם הפלטפורמה אינה מאפשרת זאת ויש עליו פטור.
  • מי שהשרות שלו מוגבל לאנשים מראש ו\או הוא מוגבל ל 500 אנשים מקסימום, לדוגמה מערכת לימודים שסגורה ל 20 אנשים.
  • הפטור חייב להיות מוצהר באתר

הצהרת נגישות באתר

כן, חובה באתר. "במקום בולט באתר" צריך להצהיר שלושה דברים, האחד מה עשית בשביל להנגיש את האתר, שתיים מי הוא "רכז הנגישות" ומה פרטי הקשר שניתן לדבר איתו.

בתכל'ס – לינק בפוטר (רוחבי, לא רק בדף הבית), "הצהרת נגישות" עם פסקה על מה עשיתם ופרטי קשר.

האם יכולים לתבוע אותי?

לא, קודם כל צריך להתריע, ואם תוך 60 יום לא תיקנתם אז כן אפשר לתבוע. בטח חלק מבעלי המקצוע קיבלו את אותו מכתב מעו"ד מרעננה (לא אנקוב בשם המשרד כי הם לא העניין) אשר שלחו "בשם מרשם" עשרות אלפי מכתבים.

מה לגבי אפליקציות?

אם יש לך גם אתר וגם אפליקציה מספיק שיש אתר תומך וזה פוטר אותך מהנגשת האפליקציה.

אם יש לך אפליקציה היא צריכה לתמוך בחוק הנגישות "עד כמה שאפשר לפי מערכת ההפעלה" במילים אחרות, אם אפל ואנדרואיד מאפשרות אז לתמוך.

שורה תחתונה – בשלב זה לא רלוונטי בכלל.

אחריות על תכנים שצד ג' עשה לך

השורה התחתונה היא האם אתה יודע לקחת אחריות כל התוכן.

דוגמה – אם אתה מזמין סרט וידאו, אתה המזמין, אתה המשלם ואתה שם אותו באתר – צריך להיות נגיש.

אם אתה שם לינק Embedded של טוויטר והם לא מונגשים או כל דבר אחר שאין לך שליטה עליו, לא צריך להיות מונגש.

טפסים וקבצים

טפסים מכל סוג צריכים להיות מונגשים, קבצים צריכים להיות מונגשים "כל זמן שהתוכנה מאפשרת זאת" ובמילים אחרות > לא רלוונטי. PDF לדוגמה או וורד אין למערכת אדובי או מיקרוסופט שום הנגשה ולכן זה לא רלוונטי כלל בשלב זה.

וידאו ואודיו

זה בעצם הקושי היחיד בהנגשה. נתחיל מזה שסעיף 35 נותן פטור למי שיש לו מחזור מתחת ל 5 מליון ש"ח בשנה. אם יש לך מעל זה ו\או אתה רשות ציבורית אתה צריך להנגיש את הוידאו לפי הטבלה מטה.

אם זה מידע אודות השרות, ניתן לספק חלופה בכתב (לא חייב ממש כתוביות).

אם זה וידאו של כנס, דיון או הרצאה – אפשר להביא תמלול או פרוטוקול (גם לא כתוביות).

יש פטור אם הדברים לא מתאפשרים טכנולוגית, אבל בתכל'ס כיוון שזה מתאפשר אז צריך לקיים.

אודיו מצריך נגישות, ראו באקסל 

Check List לנגישות אתרים

עד כאן היו החידודים של סעיף 35, ועכשיו לטבלת ההנגשה. אני הולך בכוונה עם הסעיפים המלאים כך שאם יש חוסר בהירות, או משהו בפוסט לא ברור שיהיה לנו רפרנס למקום.

העתקתי את הטבלה מאיגוד האינטרנט והוספתי עמודה שלי של "תרגום" בגוף הסרט.

ההמלצה היא להוריד את הטבלה, אתם מוזמנים לעשות בה כל שינוי ולרשום לעצמכם "וי" על כל פעולה שבדקתם.

הנחיהקריטריון בדיקהתאור הקריטריון ע"פ איגוד האינטרנטהערות ותרגום של עידו סלערמה נדרשת בישראל
הנחיה 1.1 חלופה טקסטואלית: יש לספק חלופות טקסטואליות עבור תכנים שאינם טקסטואליים, כך שניתן יהיה להמירן לצורות אחרות להן זקוקים אנשים, כמו אותיות גדולות, ברייל, דיבור, סמלים או שפה פשוטה יותר.תכנים שאינם טקסטואלייםא. לתמונות יש טקסט אלטרנטיבי באמצעות המאפיין alt, המתאר את מהות התמונה (כולל תמונות של כפתורים בטפסים ותמונות של hot spots ב image map.) ב. לתמונות המהוות קישור יש טקסט החלופי מגדיר את מטרת הקישור תמונות ג. לתמונות שאינן מעבירות מידע, כלומר משמשות לדקורציה בלבד, או תמונות שאינן מהוות קישור הכוללת מידע שקיים כבר בטקסט, יש טקסט חלופי ריק ""=alt או שהן מיושמות כרקע ב CSS ד. חלופות שווה ערך לתמונות מורכבות מסופקות בהקשר או בדף הנפרד (צמוד ו / או הפניה באמצעות longdesc).לא רלוונטי למקדמים, כל תמונה יש לה ALT בכל מקרהA
הנחיה 1.1 חלופה טקסטואליתתכנים שאינם טקסטואלייםמולטימדיה משובצת - embedded - מזוהה באמצעות טקסט חלופיגם זה קורה באופן טבעי בד"כ שקוד אמבדד (לדוגמה קובץ דוקס) יש לו טקסט, אם לא, צריך להוסיף לוA
הנחיה 1.1 חלופה טקסטואליתתכנים שאינם טקסטואלייםלמדיה מבוססת זמן (וידאו, אודיו, אנימציה), למבחן (שחלופה מלאה תפגע באפקטיביות שלו) ולתוכן שאינו טקסטואלי המהווה חוויה חושית - יש חלופה טקסטואלית, שלכל הפחות, מזהה אותו ומתארת את תוכנו.זה קורה כמעט אוטומטית, כל קובץ YouTube או אודיו יש לו טקסט אשר מסביר את תוכנו. באנימציה זה פחות קורה ואז צריך להוסיף טקסט הסברA
הנחיה 1.1 חלופה טקסטואליתתכנים שאינם טקסטואלייםקיימת CHAPTCHA נגישה או חלופה ל CHAPTCHA - אם מטרתו של תוכן שאינו טקסט לוודא שהניגש לתוכן הוא אדם ולא מחשב, יש לספק חלופה טקסטואלית שתזהה את התוכן ותתאר את תכליתו, בנוסף לצורות חלופיות של CAPTCHA המכוונות לתפיסה בחושים אחרים, ומתאימות למוגבלויות שונות.להשתמש ב Chaptcha זה הכי מטופש בעולם ובכל מקרה אם משתמשים להוסיף לו אודיו. כל פלאגין תומך בזה בכל מקרהA
הנחיה 1.2 מדיה מבוססת-זמן: יש להמציא חלופות עבור מדיה מבוססת-זמן.אודיו-בלבד ווידאו-בלבד (הקלטה מראש)לאודיו בלבד (מוקלט מראש למשל web cast) - יש תסריט המכיל את כל המידע האודיטורי הרלוונטי להבנת התוכן (הנ"ל יסופק במועד מוקדם ככל האפשר).לשים לב. מדובר על אודיו ללא שום תוספות כמו מצגת לדוגמה, אודיו פשוט כמו פודקאסט שניתן רק לשמוע, במקרה הזה צריך להוסיף הסבר טקסטואלי על האודיו אשר מסביר על התוכן, לא כתוביות אבל כן הסברAA
הנחיה 1.2 מדיה מבוססת-זמןאודיו-בלבד ווידאו-בלבד (הקלטה מראש)לוידיאו בלבד (מוקלט מראש) - יש תסריט טקסטואלי או ערוץ אודיו המתאר את הערוץ הוויזואלי. (הנ"ל יסופק במועד מוקדם ככל האפשר).לשים לב שרק עסקים עם מחזור של 5 מליון ומעלה צריכים לתמוך בזה. לשים לב שמדובר רק על וידאו לבד וצריך לא הסבר על התוכן, לא כתוביות, אבל הסבר כללי. AA
הנחיה 1.2 מדיה מבוססת-זמןכתוביותבוידאו הכולל סאונד (קבצי וידאו, סרטוני YouTube וכדומה) יופיעו כתוביות מסונכרנות וחלופה טקסטואלית. (הנ"ל יסופק במועד מוקדם ככל האפשר).לשים לב שרק עסקים עם מחזור של 5 מליון ומעלה צריכים לתמוך בזה. "מדיה מסונכרנת" הכוונה שתי מדיות ומעלה עובדות ביחד, נניח סאונד וגם וידאו - במקרה הזה צריך כתוביות. AA
הנחיה 1.2 מדיה מבוססת-זמןתיאורי אודיו או חלופה טקסטואלית למדיה (מוקלטת מראש)תיאורי אודיו - טקסט (תסריט הכולל תיאורי אודיו) או תיאורי אודיו מלווים את הסרט הוידיאו ומתארים את כל ההתרחשויות הויזואליות שלא ניתן להם תיאור באודיו בסרט עצמו. (לדוגמא להוסיף את המילים "הקהל צוחק" לכתוביות). (הנ"ל יסופק במועד מוקדם ככל האפשר).אם כבר עושים כתוביות, אז לא בעיה להוסיף את זה AA
הנחיה 1.2 מדיה מבוססת-זמןתיאורי אודיו למדיה (מוקלטת מראש)תיאורי אודיו מלווים את הסרט הוידיאו ומתארים את כל ההתרחשויות הויזואליות שלא ניתן להם תיאור באודיו בסרט עצמו. (הנ"ל יסופק במועד מוקדם ככל האפשר).כנ"ל, רואים את זה הרבה בסרטים "משב רוח" "נקישות בדלת" ועוד ועודAA
הנחיה 1.3 ניתן להתאמה: יש לבנות תכנים הניתנים להצגה בדרכים שונות (למשל מתווה פשוט יותר) ללא איבוד מידע או מבנה.מידע וקשרים - מידע, מבנה, והקשרים הסמנטיים בין חלקי העמוד המועברים באמצעים ויזואליים (כגון גודל פונט, מסגרות, רקעים וכד') ניתנים להבנה גם באמצעות הקוד:כתיבת קוד סמנטי: א. כותרות: שימוש h1 to h6 לזהות כותרות ב. רשימות: שימוש ul , ol , and dl לרשימות או קבוצות של קישורים (כולל תפריטים) ג. טקסטים מיוחדים: שימוש בסימון סמנטי כדי לסמן טקסט מודגש או מיוחד (לדוגמא strong , code , abbr , block quote ) ד. טבלאות: שימוש בסימון טבלה להצגת מידע טבלאי (TH לתאי כותרת או scope attribute), וכן שימוש ב caption elements כדי לשייך כותרת טבלת נתונים עם טבלת נתונים , וב Summary element בהתאם לצורך. ה. טפסים: שימוש label elements לשייך תוויות טקסט עם פקדי טופס. מתן תיאור עבור קבוצות של פקדי טופס באמצעות קבוצת שדות וlegend elements. ו. אזורים בעמוד: אזורים בעמוד (תפריט ניווט, איזור ראשי וכד') מוגדרים באמצעות landmarks (רצוי)אין משימה, כל אתר וורדפרס פשוט או מערכות מודרניות תומכות בזהA
הנחיה 1.3 ניתן להתאמהמידע וקשריםקיימת הפרדה מלאה בין תוכן לתצוגה על ידי שימוש ב CSSאין משימה, כל אתר וורדפרס פשוט או מערכות מודרניות תומכות בזהA
הנחיה 1.3 ניתן להתאמהרצף בעל משמעותכאשר הסדר שבו מוצג תוכן משפיע על המשמעות של התוכן, הרצף יקבע בקוד (שימו לב לסדר המידע בקוד יש השפעה על האופן בו הוא מוקרא לעיוורים העושים שימוש בקוראה מסך לכן חובה לבצע את הבדיקה באמצעות קורא מסך ולוודא שסדר ההקראה לוגי)לא הייתי נכנס לזה, פשוט לבנות תוכן עם סדר נכון והגיוני כמו בכל אתרA
הנחיה 1.3 ניתן להתאמהמאפייני חישההוראות אינן מסתמכות על צבע, צורה, או מיקום על המסך (לדוגמא, "לחץ על הכפתור המרובע כדי להמשיך", או "קרא את הוראות בצבע כחול") הוראות אינן מסתמכות על סאונד (לדוגמא, המתן להישמע צפצוף כדי לעבוד לשלב הבא).הגיוני ומוסבר טוב ונדיר שזה קורה בכלל, אולי מעט במערכותA
הנחיה 1.4 בר-הבחנהשימוש בצבעא. צבע אינו אמצעי יחידי - צבע אינו משמש כאמצעי החזותי היחיד להעברת מידע, סימון פעולה, בקשת תגובה, או הבחנה בפרט חזותי. ב. צבע אינו המבחין היחידי לסימון קישורים. אלא אם כן הבדלי הצבע בין הקישור לטקסט רגיל הוא 1:3 ועיצוב קישור משתנה במרכיב נוסף מלבד צבע on mouse over ו on focus (לדוגמא underline) .הגיוני ומוסבר טוב ונדיר שזה קורה בכללA
הנחיה 1.4 בר-הבחנהשליטה באודיושליטה באודיו - קיים מנגנון עצירה או הפסקה, או לשליטה בעוצמה של אודיו המנגן אוטומטית בדף במשך למעלה מ 3 שניות.כל מערכת מודרנית תומכת בזהA
הנחיה 1.4 בר-הבחנהקונטרסטקונטרסט - עבור כל הטקסטים בעמוד - יחס-קונטרסט של לפחות 4.5:1 בטקסט רגיל. בטקסט גדול (over 18 point or 14 point bold) יחס של לפחות 3:1 (למעט: לוגו, טקסטים המשמשים כרקע לתמונה, טקסטים שלא נראים לאף אחד) אם לא ניתן לעמוד בהנחיה זו מותר על פי התקנות לעשות שימוש בסט צבעים נוסף לאתר העומד בהנחיה.כל פלאגין פשוט תומך בזהAA
הנחיה 1.4 בר-הבחנההגדלת טקסטהגדלת טקסט - כאשר מגדילים את הטקסט ב 200% (פי 2) אין פגיעה במידע ובפונקציונאליות של העמוד.כל אתר רספונסיבי תומך בזה, מה שכן זה מצריך בדיקהAA
הנחיה 1.4 בר-הבחנהתמונות של טקסטאם טכנולוגית ניתן להשיג את אותה תצוגה ויזואלית באמצעות טקסט חי (למשל טקסט חי על תמונת רקע) אין להשתמש בטקסט של תמונה. פרט ל: אם קיימת טכניקה בה התמונה של טקסט יכולה להיות מותאמת אישית מבחינה ויזואלית לדרישות של המשתמש; או שהתמונה היא חיונית: הצגה מסוימת של טקסט בתמונה היא חיונית למידע (הערה - לוגו או brand נחשבים לחיוניים).לא רלוונטי, תמיד זה חיוני ואין כאן משימהAA
הנחיה 2.1 מקלדת נגישה: יש לאפשר תפקוד מלא ממקלדת.מקלדתא. כל הפעולות באתר ניתנות לביצוע באמצעות מקלדת לחיצה על מקש tab) ב. מעבר הפוקוס לוגי - מעבר לוגי אינטואיטיבי ומותאם למבנה המסך בין קישורים, פקדים וכדומה. ג. רכיבים שאינם HTML מאפשרים שימוש מלא במקלדת המותאם להתנהגות רכיבי html. ד. כאשר רכיב בדף מקבל פוקוס הדבר לא מעורר שינוי משמעותי בדף (פתיחת דף נוסף, הופעת popup, העברת הפוקוס לרכיב אחר וכדומה)לשים לב שכאן צריך התאמות קטנות, העניין בכלל הוא שליטה מלאה דרך מקלדת ב TAB או Shift Tab, בבדיקה פשוטה בודקים ותוך דקות מטפלים. A
הנחיה 2.1 מקלדת נגישהמלכודות מקלדתהדף אינו כולל "מלכודות מקלדת" (אלמנטים שניתן להגיע אליהם באמצעות המקלדת אך לא ניתן לנווט מהם הלאה)אם עשיתם את הסעיף הקודם כמו שצריך, הסעיף הזה לא אמור להתקייםA
הנחיה 2.2 זמן מספיק: יש לתת למשתמשים מספיק זמן לקרוא ולהשתמש בתכנים.כוונון זמןבכל מצב בו יש הגבלת זמן לקריאה, תגובה או פעולה (כולל time out), למשתמש ניתנת אפשרות לבטל, להאריך, או להתאים לעצמו את הגבלת הזמן. (למעט מקרים בהם הגבלת הזמן היא מעל 20 שעות).נדיר, כמעט לא קורה ואם זה מתקיים אז צריך לשלול את הרשיון של בונה האתריםA
הנחיה 2.2 זמן מספיקהפסקה, עצירה, הסתרהא. ניתן להפסיק, לעצור או להסתיר מידע מהבהב, נע או נגלל (שמופיע במשך יותר מ 5 שניות) ב.יש לקבוע מנגנון שיאפשר למשתמש לעצור, להפסיק או להסתיר מידע המתעדכן באופן אוטומטי, או שיאפשר שליטה בתדירות העדכון, אם המידע (1) מופיע באופן אוטומטי, (2) מוצג במקביל לתוכן אחר; למעט מקרים שבהם העדכון האוטומטי מהותי לפעולה.נדיר, מי שם הבהובים היום? שייך ל 1995 ולא רלוונטי בכלל ברוב האתרים, אם שמתם הבהוב אז לטפלA
הנחיה 2.3 התקפים: אין לעצב תכנים באופן הידוע כגורם להתקפים.הבהוב וריצודאין הבהוב או ריצוד על במסך בקצב של יותר משלוש פעמים בשנייה או general flash and red flash thresholds.כמו הסעיף הקודםA
הנחיה 2.4 ניתן לניווט: יש לספק דרכים כדי לעזור למשתמשים לנווט, לאתר תכנים, ולקבוע את מקום הימצא.עקיפת בלוקיםקיים מנגנון לעקיפת בלוקים (יחידות קבועות שחוזרות על עצמן במספר עמודים כגון תפריטים, באנרים וכד'). המנגנון תומך בניווט ישיר לתוכן העמוד.למערכות הוורדפרס בד"כ יש חץ כזה קטן אשר מאפשר "לקפוץ למעלה" לראש העמוד. אני מציע פה טיפ אשר גם טוב ברמת ה UI וגם פותר את זה בקלות. לשים תפריט צף למעלה, הן במחשב והן בנייד ואז היוזר בכל מקום ובכל זמן יכול להגיע לאן שהוא רוצה בקלותA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטכותרת דףלכל העמודים יש כותרת - page title - ייחודית המתארת את תוכן / פונקציונאליות של העמודכל מקדם עושה את זה דיפולטיביתA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטFocus orderבניווט באמצעות מקלדת (מקש TAB) מעבר הפוקוס לוגי, אינטואיטיבי ומותאם למבנה העמודכל פלאגין תומך בזה. התרגום הוא צריך פוקוס על הלינקA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטמטרת הקישור (מתוך הקשר)מטרת הקישור ברורה מתוך טקסט הקישור או מתוך הקונטקסט (המשפט או הפסקה בו הוא נמצא). בכל מקרה שעלול להיווצר חוסר בהירות מסופק title לקישור שמסביר במדוייק ובאופן מלא מהי מטרת הקישור.כל אתר בנוי כך, אין פה באמת משימה, אין היום תפריט שרשום בו "לחץ כאן", בכל מקרה השורה התחתונה שכל קישור צריך הקשרA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטריבוי דרכים לאיתור דף באתריש יותר מדרך אחת להגיע לעמוד (אלא אם הוא שלב בתהליך או תוצאה של תהליך): דרכים אפשריות - מפת אתר, מנגנון חיפוש, תוכן עניינים, תפריט המכיל את כל העמודים באתר, bookmarks במסמכי PDF.אני חושב ש"מפת אתר" הוא די אולד סקול, אבל אפשר להוסיף, הכי פשוט הוא להוסיף תפריט פשוט וכן מנוע חיפוש, יש הרי לכל אחד גם Sitemap לטובת גוגל זה די סוגר את הפינהAA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטכותרות ותוויותכותרות ותוויות ברורות המבהירות בברור את הנושא או המטרה.ברור, לעבוד בכל מקרה באתר עם H1, H2 וכו', זה טוב לקידום אתרים בכל מקרה ונכון AA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטפוקוס נראה לעיןאפקט ויזואלי בפוקוס - כל מרכיב המקבל פוקוס בשימוש במקלדת מקבל אפקט ויזואלי (ע"י הדפדפן או ע"י שינוי עיצוב של הרכיב)נתמך בפלאגין, כך שלינקין יקבלו צבע ואפקט אחרAA
הנחיה 2.4 ניתן לניווטכותרות לקטעיםיש שימוש בכותרות כדי לזהות קטעים (sections)נתמך בכל מערכת, אין כאן משימהAA
הנחיה 3.1 קריא: יש ליצור תכני טקסט קריאים וניתנים להבנה.השפה בדףשפת כתיבה - בעמוד מוגדרת שפת הכתיבה (עברית, ערבית, אנגלית) ב HTML TAG. לדוגמא "Lang="heנמתך בכל מערכת, אין כאן משימהA
הנחיה 3.1 קריא: יש ליצור תכני טקסט קריאים וניתנים להבנה.השפה בחלקים בעמודבכל מקום בתוכן בו יש שינוי של שפת הכתיבה מצוין השינוי בקוד באמצעות Lang attributeקיים בכל מערכת, אין כאן משימהA
הנחיה 3.2 ניתן לניבוי: יש לגרום לדפי רשת להופיע ולתפקד באופן הניתן לניבויon focusכאשר רכיב מקבל פוקוס לא מתרחש שינוי משמעותי (דוגמאות לשינוי משמעותי - פתיחת חלון חדש, העברת מוקד לרכיב אחר, מעבר לדף חדש (כולל כל דבר שנראה למשתמש כאילו בוצע מעבר לדף חדש) או ארגון מחדש של התכנים בדף).נתמך בכל פלאגיןA
הנחיה 3.2 ניתן לניבוי: יש לגרום לדפי רשת להופיע ולתפקד באופן הניתן לניבויon inputכאשר המשתמש משנה ערך של ממשק משמש לא מתרחש שינוי משמעותי באופן אוטומטי אלא אם כן המשתמש יודע על כך מראש (דוגמאות לשינוי משמעותי - פתיחת חלון חדש, העברת מוקד לרכיב אחר, מעבר לדף חדש (כולל כל דבר שנראה למשתמש כאילו בוצע מעבר לדף חדש) או ארגון מחדש של התכנים בדף).נדיר שזה קורה, בד"כ יהיה כפתור "הבא" או משהו כזה, לא מתקיים אם משנים ערךA
הנחיה 3.2 ניתן לניבויניווט עקבימנגנוני ניווט באתר מופיעים באותו סדר בכל פעם בה הם חוזרים על עצמם ויש להם אותו זיהוי.במילים אחרות, לשים בר עליון קבוע - מתקיים בכל אתר כמעטAA
הנחיה 3.2 ניתן לניבויזיהוי עקביזיהוי רכיבים באופן זהה - כל רכיבי ממשק המשתמש המופיעים במספר רב של עמודים מזוהים באופן זההבמילים אחרות, שפת עיצוב אחידה לאתר, מתקיים בכל אתר כמעטAA
הנחיה 3.3 עזרה בקלט: יש לסייע למשתמשים להמנע משגיאות ולתקנן.זיהוי שגיאההודעות שגיאה - בטופס אם ניתן לזהות שגיאות של המשתמש באופן אוטומטי מופיעה הודעת שגיאה טקסטואלית אם ידועות הצעות לתיקון, אזי ההצעות ניתנות למשתמש, אלא אם כן זה עלול לחבל באבטחה או במטרה של התכנים הודעת השגיאה מזוהה גם על ידי קוראי מסךכל מחולל טפסים לדוגמה "גרביטי" מקיים את זה, שאם לא מילאת שדה מסויים הוא מקים לך שגיאה. A
הנחיה 3.3 עזרה בקלטתויות והוראותכאשר המשתמש נדרש להזין מידע מסופקות לו תוויות והוראותכל טופס מקיים את זה ומקסימום להוסיף "Place Holder" כדי לעשות זאת, הרי מה, לא תרצו לציין ללקוח שיזין כאן את הנייד שלו וכו'? אין כאן באמת משימהA
הנחיה 3.3 עזרה בקלטמניעת שגיאות (משפטי, פיננסי נתונים)בטפסים הגוררים התחיבויות משפטיות או פעולות פיננסיות, שינוי או מחיקה של נתוני משתמש מבסיס נתונים, או תשובות משתמש במבחן, לפחות אחד הבאים מתקיים: 1. הפיכות: ביצוע הפעולה הוא הפיך. 2. בדיקה: נתונים שהוזנו על ידי המשתמש נבדקים לאיתור שגיאות קלט ולמשתמש ניתנת הזדמנות לתקן אותן. 3. אישור: קיים מנגנון לבחינה חוזרת, אישור, ותיקון מידע לפני ביצוע submit סופי.כל טופס פשוט מקיים את זה, כל טופס פשוט ניתן לעריכה, כל טופס פשוט רואים מה הזנת וכל טופס יש לך "שלח לפני ההזנה" אני כמעט לא מכיר משהו אחרAA
הנחיה 4.1 תואם: יש לדאוג לתאימות מרבית עם סוכני משתמש קיימים ועתידיים, כולל טכנולוגיות מסייעות.סטנדרטיזציהבשימוש ב markup languages: א. לכל אלמנט יש tag התחלה וסיום לפי הסטנדרטים ב. אין attributes כפולים ג. כל ה IDs ייחודים ד. יש nesting נכון על פי הסטנדרטיםקיים בכל פלטפורמה, אין כאן שום משימהA
הנחיה 4.1 תואםשם תפקיד וערךא. שם תפקיד וערך - עבור כל רכיבי ממשק המשתמש (כולל אך לא מוגבל ל: אלמנטים בטופס, קישורים ורכיבים שנוצרו על ידי תסריטים), השם והתפקיד של הרכיב מזוהים בקוד; מצבים מאפיינים וערכים שהמשתמש יכול להגדיר ניתנים מוגדרים בקוד; והודעה על שינויים בפריטים אלה זמינה לסוכני משתמש, כולל טכנולוגיות מסייעות (כגון קוראי מסך) ב. כמו כן, לכל frame ו iframe יש title המתאר את מטרתוקיים בכל פלטפורמה, אין כאן שום משימהA

סיכום

הסיכום הוא כזה לדעתי – מאד פשוט, אחרי ששוקע כל האבק מבינים שזה הרבה רעש על שום דבר וכמעט אין פה משימות דרמטיות.

בכל מקרה, הקושי היחיד של עסק שיש לו מחזור של פחות מחמישה מליון ש"ח זה האודיו ומי שיש לו מעל זה – הוידאו וזה הדיון הכי מורכב בנגישות.

99% מהאתרים הם לא כאלו והם על מערכת פתוחה והם בנויים נכון, כך שלדוגמה אתר בוורדפרס עם פלאגין טוב אין שום סיבה שלא יתמוך בנגישות בצורה מלאה.

בהצלחה! ואם יש לכם הערות, תובנות, ייעוץ וכו' אתם מוזמנים לשלוח לנו בטופס כאן

חוק נגישות אתרים - המדריך המלא
תמיד אפשר יותר, גם אם אתם שנים עושים שיווק וקידום.
מלאו פה את הפרטים וליאת תחזור אליכם במהרה עם תובנות