בלוג שיווק באינטרנט

איך לבחור שם לבית העסק

פורסם על ידי עידו סלע ב . קטגוריה: שיווק באינטרנט

לפני כמה ימים נתקלתי בפרסומת של רשת "הקאנטרי" עם אריק זאבי שמפרסם אותם.

זאבי, כבר ציינתי פה בעבר, הוא ספורטאי נדיר, מוערך ויש לו את אחת ההרצאות המעוררות ביותר לעשייה ואכן החיבור אתו נכון.

מעבר לחיבור הנכון, יש לי גם הערות על הפרסומת ברמת המתודולוגיה, אבל זה לשיחה אחרת.

מה שלכד את תשומת לבי וזה דבר שכל הזמן חוזר בשנים האחרונות הוא דווקא השם של בית העסק וזה מזכיר לי בכל פעם את ההתעסקות עם שמות של בתי עסק.

בחירת שם לבית עסק זה נושא מאד מורכב כמובן אשר מצריך מחשבה רצינית ומעמיקה. אני לא מומחה לשמות ואנו לא מציעים בוויזי שירות כזה, אני רק רוצה לציין את דעתי האישית ממה להתרחק ולמה להתקרב וגם כמה case studies אשר עברו אצלנו במקרה.

 ממה להתרחק כשבוחרים שם לעסק?

כדי שנדע ממה להתרחק, היינו רוצים לדעת קודם מה היינו רוצים שיקרה בסופו של יום בעניין השם. היינו רוצים שהלקוח ידע לדקלם את שמנו בקלות גם לאחר שנה, שנתיים או יותר של התקשרות.

דוגמא לכך היא שם ייחודי כמו IKEA (שאגב שתי האותיות הראשונות הן ראשי התיבות של הבעלים ושתי האחרונות הן האזורים בהם הוא גדל), זה לא משנה את העניין שהשם גם מבודל וגם לא קשור שום קשר כלשהו לרהיטים, לייף סטייל וכו'.

כך שאם נניח שלאיקאה היו קוראים "רהיטלי" היה קשה מאד לזכור אותו ביחד עם בתי העסק האחרים.

ועכשיו כמה דוגמאות אמת מתוך חברות בישראל:

בתחום הסליקה:

  • EasyCard
  • PeleCard
  • PelePay
  • YaadPay
  • CreditGuard
  • CreditCard
  • PayCard

שאמשיך...? הכל דוגמאות אמת כמובן.

עצמו שנייה אחת את העיניים, נסו לזכור שם אחד, רק אחד, שבוודאות וגם בעוד שנה אחת תזכרו.

מה הבעיה? הבעיה היא שכשאני מגיע לבית העסק ואני רואה שהוא סולק עם איזיקארד, כשאני שואל אותו דרך מי הוא סולק הוא אומר לי "עם קארד משהו, פלא משהו, איזי משהו לא יודע... אבל הם סבבה" מה שמפריע לי שהוא לא יודע למקד את השירות ואת בית העסק ואם כך, איך בכלל הוא ימליץ עלי אם הוא לא יודע איך קוראים לי?

קחו את תחום קידום האתרים:

  • SEONE
  • SEOWEB
  • STARTSEO
  • SEORI
  • SEOLeader
  • WiseSEO
  • SEOIsrael

ואין לי כוח פשוט להמשיך אבל הכל דוגמאות אמת ויש מאות חברות כאלה. אף אחת לא מבודלת עם שם, כולם לקחו את השם מהתחום ולאחר מכן זה מאד קשה לבית העסק לדעת מי בכלל מקדם אותו.

רוצים דוגמה של שם טוב אחד בתחום הזה? Buksa, השם קליט, בעל הברות חדות, קל לזכור וקל לאיית (אני אגב לא מכיר אותם כלל, אין לי שמץ, רק הסתכלתי לראות מי לכד את עיני).

אם כך, על מה אני חושב כשאני בא לבחור שם?

ברמה הפשוטה ביותר, אני חושב על הפקידה שעונה לטלפון ואומרת "גוגל שלום מדברת יעל" ואחרי זה היא צריכה להקריא ללקוח את המייל, שלח לי ל yael@.... האם היא מתחילה "S כמו Super" או שהלקוח יכול להבין בדיוק דרך השם את המייל.

דבר שני שאני חושב עליו, זה אם הלקוח לא ביקר אצלי שנה ויותר, האם הוא בשנייה אחת כשיצטרך להמליץ, ידע להמליץ על שם החברה ויזכור אותה? ולא יתבלבל בין שמות החברות

Case study ראשון:

לפני תקופה פנה אלינו לקוח מתחום הסדנאות צחוק, עם דומיין חדש בשם zhook או משהו מאד קרוב.

בחיפוש אחר התחום, ראינו שיש דומיין בשם tzhook, וגם אחד בשם tzchook, וגם אחד בשם zchokkim אחד בשם hahaha ועוד כמה וכולם בתי עסק אמיתיים, לא אפיליאטס, פשוט לך תגיד ללקוח שלך, אני בית עסק שקוראים לי "צחוקים" אבל המתחרה שלי קוראים לו "צחקוקים" ויש בינינו הבדל של וו אחת... שאתה שולח לי מייל, שים לב שה- CH היא לא... כי אחרת המייל יגיע ל...

בכל מקרה, חשבנו על בית העסק, על הלקוח, חשבנו על הברה אחת, חשבנו על שם מבדל וכן, חשבנו גם על שם מצחיק, חשבנו גם על שם שלא קושר את עצמו לבעלים עצמו "עמי סדנאות צחוק" או משהו דומה.

בקיצור הגענו ביחד (הקרדיט לעמי, אנחנו פשוט אמרנו לו "בול") לשם "קוקיה" שהוא מכיל פשוט את הכל, וההבדל בינו לבין tzhook, הוא פשוט דרמה אשר בונה בית עסק ומבדלת אותו. זה שם קליט, שם מצחיק, שם מבדל ואחר מכל התעשייה.

Case study נוסף:

פתחנו לאחרונה עמותה, אשר עוסקת בספורט לילדים מעוטי יכולת, חיפשו שם שהוא לא של לוזרים, לא משהו כמו "נתינה לעניים" וכו', אלא משהו שאנשים יהיו גאים לשים על החולצות שלהם, עם לוגו אשר משדר ניצחון ולא ההפך, לא משהו אשר מסגיר אותך וכן, עם כל העקרונות.

הגענו לשם Winnergy, (בעברית, ווינרג'י, לא להיכנס עדיין לאתר, הוא בהכנה) שהוא גם Winner וגם Energy, שיש פה משמעות של ניצחון ע"י אנרגיה, אנרגיה לניצחון, ספורט הוא אנרגיה וכו'.

 

טיפים לבחירת שם עם דגש על הצד השיווקי

  1. בידול: חשבו על הבידול של השם מול המתחרים.
  2. גנריות: לא לבחור שם אשר קשור לתחום, תמיד יבוא עוד חכמולוג ויבחר שם דומה, קשור וכו'.
  3. הברות חדות: תחשבו על המייל, האם יהיה לכם קל להקריא ללקוח את המייל שלכם בטלפון אני נמצא ב- ido@...
  4. זרימה ופשטות: כאמור, לחשוב על הפקידה בטלפון עונה: "זאיה שלום מדברת יעל" או "מגרש הבובות והמשחקים של אורנה ליווינגר מדברת יעל".
  5. חפשו בגוגל לפני זה, כל הפוסט הזה כמעט בא בגלל שחיפשתי בגוגל "הקאנטרי" וכמובן שהם לא הופיעו בשום מקום, לקח לי יובלות למצוא את האתר שלהם (עקב ריבוי שגיאות, מסמכי PDF במקום HTML ועוד הרבה שגיאות אחרות), האתר שלהם לא קשור אבל קשור, כי אם הוא היה טוב, לפחות בביטוי שלהם, של בית העסק "הקאנטרי" הוא היה עולה.
  6. שם שיהיה קצר, לא יותר משתי מילים גג שלוש.
  7. לחשוב על קהל היעד: זה בהקשר של אנגלית, עברית וכו'. נניח שאני בית עסק מאד שיקי, אז המילה בוטיק או סטודיו יכולים להיכנס.
  8. תהיו נאמנים לעסק עם הלימה: לא לקרוא לבית עסק אשר מוכר שטיח לכניסה + וילון "הכל לבית", זה סתם מייצר תסיסה שאדם יבוא ויחשוב שהוא באיקאה ויראה פריט וחצי.
  9. אם בית עסק מתכנן צמיחה לא לקרוא לבית עסק על שמו של הבעלים, זה תמיד יסגיר שבית העסק הוא קטן, "חוות הבריאות של גיא" היא שם פחות טוב מאשר "אמא אדמה", כקייס אני יכול להגיד לכם שעסק של אחי שפעם היה "עולם המים של אורי סלע" הפך בשנים האחרונות להיות "עולם המים" כיוון שזו כבר אימפריה עם למעלה ממאה עובדים.
  10. להתייחס לשיווק באינטרנט 1: חפשו בגוגל את השמות שלכם, אם יש מתחרה רציני ביותר אפילו לא מאותו התחום, לדוגמא לא הייתי קורא לעסק שלי אורנג'דה ממכר תפוזים, כי תמיד שיחפשו אורנג'דה גוגל יפנה לאורנג' המותג הסלולרי.
  11. להתייחס לשיווק באינטרנט: הדומיין כמובן חייב להיות פנוי ולא לרכוש דומיינים של .net לעסק ישראלי גם לא org וכו'.

כאמור בפתיח, זה לא "המדריך המלא לבחירת שם", אלו רק טיפים על הדרך.

קחו מכאן מה שצריך.

בהצלחה בעשייה!

bannerblog

Trackback from your site.

עידו סלע

באופן אישי, אני מאד אוהב טכנולוגיה וממש מתרגש מאפליקציה שממומשת טוב, או מדיבורית חדשה, אבל אני לא פריק של בלוגים, לא כתבן בפורומים, לא מבין למה אנשים עוקבים אחר אנשים בטוויטר ולא תאמינו, ואני לא יודע אם אני יכול להגיד את זה, אני לא סובל את פייסבוק.

תגובות (10)

  • טופ מדיה

    |

    עידו, פוסט מנוסח היטב וגם חשוב מאד (לפי דעתי).
    לעיתים אנשים לא מבינים את החשיבות לטווח הארוך של שם בית העסק שלהם, בעיקר כאשר השם מכיל גם כתובת אתר אינטרנט. בדיוק לפני מספר ימים כתבתי פוסט שלמעשה יכול להשלים את כל מה שהסרת כאן והוא מדבר על בחירת שם מתחם.
    .top-media.co.il/seo-guide/choosing-domain-name-and-storage
    נראה לי ששני הפוסטים יחדיו יכולים להשלים את הפאזל לאנשים שלא מבינים (אבל רוצים כן להבין) את החשיבות העצומה של בחירת שם קליט לבית העסק.

    להשיב

  • ecpm

    |

    פוסט מצוין עידו.
    גם לפרוייקטים שלנו נתנו שמות שלא בהכרח קשורים לתחום ואנשים זוכרים אותם.
    גם השם של העסק שלנו - ecpm, אמנם הוא מושג בתחום האפילייאיט אך לא כולם מכירים אותו, ואולי החסרון הוא שלא כולם מבטאים אותו נכון בחלק מהמקרים, אבל זה בהחלט מבדל אותנו משאר ה-SEO-SMOTHING.

    לגבי בתי עסק עם שם אישי, מסכים איתך לגמרי, אבל יש עסקים שדווקא כן הצליחו - ראה רמי לוי (;

    להשיב

  • Udi

    |

    בס״ד
    כל הכבוד עידו!
    הבאת כאן צורת חשיבה מעניינת, כי רוב בעלי העסקים רוצים את השם שלהם בעסק (שיהיה סוג של השארת חותם שלהם) שלא נדבר על הדוגמה השנייה שבה מכניסים את הmain keyword בתוך השם העסק- מה כבר שזה לא פקטור מבחינת גוגל בעקיבות עידכון EMD (אגב, דבר שדומה מאוד למה שבעלי עסקים היו עושים כאשר דפי זהב היו שולטים בשוק הפירסום וכל עסק היה נקרא ״אאאאא קידום אתרים״).
    אחלה פוסט ותמשיך עם העבודה הטובה, אתה איש טוב.

    להשיב

  • חגי שלו

    |

    תודה עידו! מאיר עיניים וחשוב מאד לכל בעל עסק!

    להשיב

  • אורי

    |

    עידו מדהים כרגיל
    כל כך חשוב להמון עסקים
    כידוע אני רואה פוסט ארוך יותר מכמה שורות והאצבע על ה-DELETE קלה מתמיד
    אבל אני יודע שתמיד אני לומד משהו וכך זה גם קרה עכשיו
    מדהים

    להשיב

  • מוטי

    |

    עידו, עם כל דבר שכתבת כאן אוכל להסכים, אך כשכתבת "...אם הלקוח לא ביקר אצלי שנה ויותר, האם הוא בשנייה אחת כשיצטרך להמליץ, ידע להמליץ על שם החברה ויזכור אותה?" - ארשה לעצמי שלא להסכים.

    גם אם ייבחר ע"י בית עסק שם קליט ומבדל אותו על פני מתחרים בתחומו, כאשר בשם העסק אין נגיעה לתחום עיסוקו (כמו בדוגמא של IKEA) - קשה לי להאמין שיזכור את שמו של בית העסק אם בית עסק זה לא טרח לחשוב על פעילות כזו או אחרת אשר תעזור לו להיות כל הזמן מול העניים של לקוחות פוטנציאליים.

    אני לא מדבר רק על אינטרנט - זה יכול להיות כל דבר - שילוט חוצות על גווניו, תשדייר רדיו ומה לא...

    להשיב

  • Dan

    |

    פוסט מאיר עיניים.
    חשבתי על זה לאחרונה כשקראתי על אלטרנטיבה חדשה ל-PayPal בשם Moneybookers.

    ואגב יש כאן בפוסט שיעור סמוי בשיווק:
    הלינק היחיד בפוסט שעליו לחצתי היה של ווינרג'י 😉
    מישהו מנחש למה?

    להשיב

  • לוזון

    |

    כתבה מעניינת מאוד! אולם במקרה שלי חשבתי לנכון לשלב בין תחום המיקוד, מערכות איטום ושם המשפחה, לוזון. ככה שמתקבל: לוזון מערכות איטום. מה דעתך?
    כמוכן אין הרבה בתחום שהם מערכות איטום, אלא איטום + גג או משהו אחר.
    אבל זו תמיד שאלה.

    להשיב

    • עידו

      |

      אז אתה הופך להיות עוד שלט באזור תעשייה "לוזון מערכות איטום" "כהן ובניו" "צרפתי מערכות גגות" ועוד.

      לא סקסי, לא מעניין, לא מבודל.

      להשיב

  • שיר

    |

    פשוט נהניתי לקרוא. שאפו :).
    אהבתי את השמות שהצעתם לבעלי העסקים - הם באמת קולעים "בול בפוני".
    יישר כוח ושיהיה רק בכיף :).

    שיר.

    להשיב

להשאיר תגובה

קשה להחליט דרך האינטרנט, נכון?
עד שלא תראו קייסים של הצלחות ולא תפגשו אותנו פנים מול פנים
לא תוכלו להתכנס על ספק לשיווק הדיגיטלי שלכם.
צרו קשר להבין איך נוכל להצליח אתכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

Wisy בפייסבוק

קבלו תובנות, כלים חדשים, פתרונות ועוד אחת לחודש לתיבה שלכם ובחינם. ללא ספאם, ללא קידומי מכירות וללא בולשיט. רק תוכן מעולה. הסרה בקליק בכל שלב.

דוא"ל:
שם:


[gravityform id=5 title=false description=false ajax=true tabindex=62]
[gravityform id=5 title=false description=false ajax=true tabindex=62]