בלוג שיווק באינטרנט

כל פרסום הוא פרסום טוב? קייס השוגר דדי של אגאדיר

פורסם על ידי עידו סלע ב . קטגוריה: שיווק באינטרנט

בשנים האחרונות אני מרגיש שיש קברניטי פרסום שלא עשו השכמה בעשרים שנה האחרונות, שהם חיים בשנת 1980, שהם מגניבים תל אביביים, מרוצים מעצמם מאד.

יש משפט שאמר לי כותב ארץ נהדרת "שבאולפן צוחקים, בבית בוכים" - אל תתלהב מעצמך כל כך, מרוב התלהבות תשכח את הקהל שלך.

ראשית, על מה המהומה?

אגאדיר יצאו בקמפיין חצוף וסקסי על מוצר חדש שלהם. זה הקמפיין.

פרסומת לאגאדיר

חשוב לציין שהקו המנחה של אגאדיר הוא סקס וחוצפה וזה חלק מהקו שאולי פשוט נמתח קצת יותר מדי.

אז מה קרה?

הגולשים יצאו מדעתם ואני כלל לא נכנס לדיון האם הם צודקים או לא, זה לא הדיון, אבל שימו לב מה קרה גם לגולדסטאר באותו עניין של השוביניזם - הרי הפרסומת משודרת כבר כמה שנים, לא זוכר כמה במדויק, אבל כמה שנים טובות. מה קרה עכשיו? למה ההתלהמות עכשיו? כי עכשיו יש כוח לגולש - יש לו כוח על גולדסאטר, יש לו כוח במדידת המשקל של החטיפים, יש לו כוח על הקוטג', על המילקי ויש לו כוח באופן כללי.

שורה תחתונה - אגאדיר הצליחו לעצבן הרבה גולשים ולראשונה אם אני לא טועה, זה לא ירד רק לקבוצות וממים (ממ הוא רעיון אשר מופץ ויראלית - לרוב זה יהיה מצחיק ולרוב הכוונה לאיזה עיצוב עם כיתוב וכו', אגאדיר זכו למאות כאלו).

אומרים בפרסום, תצחיק, תרגש, תעצבן רק שהקהל לא יהיה אדיש - האם אכן? מה גבול העצבים? אם זה היה נשאר במקום של הממים אז אולי כן, אבל כאן קרה דבר שלא זכור לי וחדש לגמרי - קרתה כאן נקמה אמיתית. לא עוד "עמוד מחאה בפייסבוק" או "איסוף חתימות וירטואליות" אלא ממש פעולה אקטיבית אשר מסבה נזק לבית העסק.

הפסקתי לעקוב אחר כל כך הרבה עמודים, אלפי תגובות ושיירים ואין סוף אין סוף ביקורת שלילית - וכן, כמה פעולות ממש קשות שעליהם אני רוצה לדבר.

מה עשו הגולשים?

לראשונה אם אני לא טועה, כי לא זכור לי מעשה כזה, התארגנו הגולשים לפעולת נקמת שיווק אינטרנטי.

הלכו לכמה ערוצים - בראש ובראשונה לדירוג של פייסבוק והתחילו לתת דירוג של כוכב אחד (הציון הכי נמוך, זה בין אחד לחמש) עד לאותו הרגע הציון של אגאדיר היה 3.9 שזה לא רע ותוך כמה שעות היה להם 1.3 ואז אגאדיר הסירו לגמרי את אפשרויות הדירוג! תבינו כמה זה חמור כי בעצם זה לא ניתן לתיקון, מה הסבירות שגולש יחוזר בו? אפס. עכשיו כל הביקורות הטובות שלהם הלכו לזבל.

הגולשים לא הסתפקו בזה והלכו לגוגל + ושם הורידו את הדירוג לאחד, פשוט חתכו להם את הצורה (שימו לב לתאריך)

פרסום בגוגל פלוס

וגם בזה לא הסתפקו, הלכו למעוז התיירים, לאורים ולתומים של הביקורות ל- Trip Advisor וקרעו להם את הצורה שם. שם אגאדיר לא יכולים להחליט להסיר את הביקורות והנזק הוא פשוט בלתי נתפס

פרסום ביקורות בטריפ אדוויזור

 

אז מה השתנה בעולם?

כל העולם השתנה, הכל משתנה, כל הזמן כל יום - מה שעבד אתמול לא עובד היום ומה שעובד היום לא יעבוד מחר. הדברים כל כך דינמיים שזה בלתי נתפס בכלל.

פעם באמת כל אחד היה יכול לעשות כל מה שהוא רוצה בכל רגע נתון וכמו האמירה "עם העיתונים עוטפים את הדגים" היית יכול לעשות כל מה שאתה רוצה והעולם שכח, פרשיות שהיום בחיים לא ישכחו או אנשים שבחיים לא ישכחו בעבר נשכחו וכך אנשים ועסקים יכלו לפתוח דפים חדשים (שלא בטוח שזה רע אגב - לא מגיע תיקון?). אני לא מדבר על דברים גדולים ממש כמו "חשבון הדולרים של רבין", אלא בדיוק קייסים כאלו כמו אגאדיר שגם אם הבנאדם שכח - הרשת, גוגל והפייסבוק מזכירים לו את זה שוב ושוב. מקרה כזה בעבר היה עולה לעמוד העיתון ונשכח למחרת.

תמיד טענתי שגוגל הוא לא סתם האח הגדול, הוא האח הגדול שלא שוכח שזה ממש צרה גדולה.

היה אפשר לכתוב על המסעדה שלך ביקורת עסקית רעה בעיתון, אפשר היה לשים את העסק שלך על המוקד, לדבר עליך ברדיו - ולמחרת פאף! ריסטרט מלא לגמרי. אתה חדש ורענן. היום לא!

על מה אנחנו צריכים לשים לב

על הכוח של הגולש. היום וכבר אמרתי והראיתי את זה רבות בעבר, אדם אחד, גם אם הוא טועה יכול להפיל עסק שלם. כבר הייתי בחדר כושר אחד בת"א שהודיעו למנוייה אחת שהיא לא יכולה להמשיך להתאמן שם (מסיבות שמורות במערכת) והרעש הדיגיטלי שהיא עשתה כמעט והפיל את המועדון ויש עוד מאות דוגמאות, כמעט כל יום.

בין אם זה מוצדק ובין אם לא, הדיון על "הצדק" כלל לא רלוונטי, אלא על הנתון הקיים. היום יש לגולש כוח שלא היה לו בעבר.

לקוחות שלנו בתחום ה- Locksmith  בחו"ל (שהם לא ידועים כאנשי שרות מהמעלה הראשונה), פעם היו יכולים לעשות מה שהם רוצים - היום לקוח אחד לא מרוצה, תוך דקה דרך האייפון הוא ב-  YELP, שם ביקורת אחת שלילית ושורף את בית העסק ואם הוא לא שורף אז הוא עושה כזה נזק לשיווק באינטרנט שקשה מאד לחלץ אותו. לא לשכוח גם שלאחר כמה ביקורות שליליות, YELP וחבריהם גם אם יש ביקורת אמינה ואמיתית שהיא טובה לא מאמינים לך, החילוץ לביקורות רעות קשה מאד מאד ועושה נזק בל יתואר לעסק.

לנו חשוב להבין את הקשר בין קידום אתרים (שיווק בכלל) וביקורות

לא צריך להיות גאון קידום אתרים כדי להבין שיש קשר בין ביקורות לקידום אתרים, גוגל הרי רוצה להציג את התוצאות הטובות ביותר לגולש ואם תהיה למסעדה נניח רק ביקורות שליליות, גוגל מתישהו לא ירצה להציג אותה, שלא לדבר על הגולש עצמו שלא ירצה ללכת למקום עם דירוג של 1 וכו'

יש כאן נזק מכל כיוון אפשרי:

נזק לגופו של עניין - הגולש רואה ביקורת שלילית ופשוט לא הולך

נזק תדמיתי

נזק השלכתי

והכי גרוע בעיני נזק שיווקי ונזק דרמטי לקידום אתרים

אז האם Any publicity is good publicity

יש הרבה אמרות מהעבר שכדאי לנו להניח לעבר, אחד לדוגמא הוא ש"הלקוח תמיד צודק". אני ממש לא חושב כך, כך גם לגבי פרסום, "אין פרסום רע" לדעתי יש רע מאד. למה לנשיא קצב הפרסום עושה טוב? לאולמרט הוא עושה טוב? לטיב טעם עם העוף זה עשה פרסום טוב? למשחטה של זוגלובק הפרסום עושה טוב?

מי שחושב שכל פרסום הוא פרסום טוב אלו משרדי הפרסום המגניבים בת"א - העסק ימשיך לדמם בעוד זה יקטוף פרס כזה או אחר על חוצפה ומגניבות.

לקחים לנו

שיווק הוא הוליסטי - צריך לקחת את כל הגורמים בחשבון אין דבר בלי הקשר שלו, שום ערוץ לא עומד לבד

חייבים להתייחס לגולשים, במיוחד היום - בין אם בא לנו או לא

חייבים לקחת בחשבון את קידום האתרים, את השיווק, את הערוצים השונים וכו'

על הקמפיין, קצת פרגון וסקרנות לסיום

באופן אישי אני בכלל לא אוהב את הקמפיין ולא בגלל השוביניזם שלו או המסר שלו - הוא פשוט קמפיין רע בעיני והדבר האחרון שבא לי זה ללכת לאכול.

אבל - האתר של אגאדיר עשוי מעולה, צבעים מעולים, שפה גרפית יפה מאד, ממשק טוב, הכל ברור ונוח - כמה ישתמשו בו עכשיו אני לא יודע… אבל הוא טוב מאד

מסקרן אותי באופן אישי מה יהיה הצעד שלהם עכשיו - האם התנצלות רבתי או המשך אסטרטגיה - שאלה מורכבת ביותר

bannerblog

Trackback from your site.

עידו סלע

באופן אישי, אני מאד אוהב טכנולוגיה וממש מתרגש מאפליקציה שממומשת טוב, או מדיבורית חדשה, אבל אני לא פריק של בלוגים, לא כתבן בפורומים, לא מבין למה אנשים עוקבים אחר אנשים בטוויטר ולא תאמינו, ואני לא יודע אם אני יכול להגיד את זה, אני לא סובל את פייסבוק.

תגובות (2)

  • אלעד

    |

    כתבה מצוינת, מאוד אינטליגנטית ומשקפת ידע והבנה של עולם הפרסום המקוון.

    להשיב

להשאיר תגובה

Wisy בפייסבוק

קבלו תובנות, כלים חדשים, פתרונות ועוד אחת לחודש לתיבה שלכם ובחינם. ללא ספאם, ללא קידומי מכירות וללא בולשיט. רק תוכן מעולה. הסרה בקליק בכל שלב.

מייל
שם